Hz. Âdem’in yaratılışı hakkında Kur’an-ı Kerim’de birçok ayet bulunurken, Hz. Havva’nın yaratılışı konusunda Kur’an’da doğrudan bir anlatım yer almaz. Ancak dolaylı ifadeler ve İslamî literatürdeki açıklamalar bu konuda bilgi edinmemizi mümkün kılar. Bu yazımızda, Hz. Havva’nın yaratılışı, Kur’an’da yer alan dolaylı anlatımlar, hadisler, ve İslam âlimlerinin yorumları ışığında konuyu derinlemesine ele alıyoruz.
Kur'an-ı Kerim'de "Havva" ismi açıkça geçmez. İslam'ın kutsal kitabında, ilk kadının yaratılışı anlatılırken Hz. Havva'dan "Âdem'in eşi" olarak bahsedilir, ancak ismi doğrudan zikredilmez. Nisa Suresi'nin ilk ayetinde, insanların "tek bir nefisten yaratıldığı" ve ondan da eşinin var edildiği belirtilir. A'raf, Bakara ve Taha surelerinde de ilk insan çiftinin cennetten çıkarılış hikâyesi anlatılır, fakat buralarda da Havva ismi kullanılmaz. İnsanlığın ikinci bireyi olan kadının yaratılışına dair bazı ayetlerde dolaylı anlatımlar bulunur. Havva ismi, İslam geleneğinde ve hadislerde yer alır ve bu kaynaklardan İslami literatüre girmiştir.
Örneğin, şu ayette kadının erkekten yaratıldığına işaret edilir:
“Ey insanlar! Sizi bir tek nefisten yaratan, ondan da eşini var eden…”
(Nisa Suresi, 4:1)
Buradaki “bir tek nefis” (nefs-i vâhide), çoğu tefsire göre Hz. Âdem’dir. “Ondan da eşini yaratan” ifadesi ise çoğunlukla Hz. Havva’nın yaratılışına atıf olarak kabul edilir.
Kur'an'da açık bir şekilde anlatılmayan Havva'nın yaratılışı, bazı sahih hadislerde yer alır. Bunlardan en çok bilinenlerinden biri şu şekildedir: Hz. Peygamber'in bildirdiğine göre, Havva, Hz. Âdem'in kaburga kemiğinden yaratılmıştır. Rivayetlere göre Allah, Âdem'i topraktan yarattıktan sonra, onun sol kaburga kemiğinden Havva'yı yaratmıştır.
“Kadın, kaburga kemiğinden yaratılmıştır…”
(Buhârî, Enbiyâ, 1; Müslim, Redâ, 60)
Bu hadis, Havva’nın Hz. Âdem’in kaburga kemiğinden yaratıldığı yönündeki klasik İslamî anlayışın temelini oluşturur.
Burada dikkat edilmesi gereken nokta, bu ifadenin mecazi bir anlam taşıyabileceğidir. Yani kadının, erkeğin bir parçasından yaratıldığı değil; doğası gereği farklı olduğu, daha narin ve eğilimli yaratıldığı şeklinde yorumlayan İslam âlimleri de mevcuttur.
Bazı klasik müfessirlerin görüşleri şöyledir:
Bu tefsirler arasında en baskın görüş; Hz. Havva’nın Hz. Âdem’in bir parçasından, özellikle sol kaburga kemiğinden yaratıldığı yönündedir. Ancak bu görüş, daha çok İsrailiyat kaynaklı rivayetlere dayandırılır.
Kur'an'da birçok şahıs ismi yerine "nitelikler" ve "hikmet" ön planda tutulur. Havva'nın adı Kur'an'da açıkça geçmez çünkü kutsal kitap detaylardan ziyade mesajlara odaklanır. Havva'nın adı geçmese de varlığı ve önemi dolaylı şekilde işaret edilir. Adem'in eşi olarak onun varlığına atıfta bulunulur, bu da Kur'an'ın karakterlerin isimlerinden çok rollerine ve derslerine önem verdiğini gösterir.
Hz. Havva'nın yaratılışı bilimle çelişir mi? Bu soru, din ve bilim arasındaki ilişkiyi anlamak açısından önemlidir. Kur'an'daki anlatımlar bilimsel açıklamalardan çok hikmet ve mesaj odaklıdır. Dolayısıyla sembolik olarak yorumlanabilir. Havva'nın Adem'in kaburga kemiğinden yaratılması anlatımı, mutlak biyolojik bir gerçekten ziyade, kadın ve erkeğin birbirini tamamlayan doğasını vurgulayan metaforik bir anlatım olarak değerlendirilebilir.
İslam'da kadın ve erkek birbirini tamamlayan varlıklar olarak görülür. Kadın erkeğin bir parçası değil, onunla eşit derecede değerli ve önemli bir varlıktır. Kur'an'da ikisi arasında yaratılış üstünlüğü değil, adalet ve denge vurgulanır. Her ikisi de yaratılışta farklı özelliklerle donatılmış, birbirini tamamlayan ve birlikte toplumun temelini oluşturan varlıklardır.